NO / EN

Bach: The Motets (2017)

Bachs motetter er omgitt av mye usikkerhet. Til å begynne med vet vi ikke hvor mange han faktisk komponerte, da noen har gått tapt mens andre feilaktig har blitt tilskrevet ham. Selv om flere av motettene ble skrevet til begravelser, er det også usikkert om de faktisk ble fremført under gudstjenester: som sjanger ble motetten etablert allerede på 1200-tallet og på Bachs tid ble den ansett for å være gammeldags og bakoverskuende.

Likevel er motettene de eneste vokalverkene av Bach som har en ubrutt fremføringstradisjon frem til i dag, noe som kan tjene som vitnesbyrd om den kraftige responsen de fremkaller hos både lyttere og utøvere. De ble opprinnelig antatt å ha blitt komponert for kor a cappella, men det antas nå at Bach selv kan ha fremført dem enten a cappella eller med instrumenter som dobler vokaldelene og med basso continuo. Til denne innspillingen har Grete Pedersen satset på variasjon, og fremført fire av verkene med støtte fra instrumentalistene i Ensemble Allegria, og de resterende tre med orgelcontinuo. Som på deres tidligere, meget anerkjente utgivelser på BIS, skinner Det Norske Solistkor i det som sikkert er det absolutte kjernerepertoaret for blandet kor.