NO / EN

Asheim: Høgsongen / Tchaikovsky: Serenade - Ensemble Allegria / Barker, Petronella (forteller) (2019) LWC1191

EG SØV, MEN HJARTET VAKAR

Med denne utgivelsen ønsker Ensemble Allegria å vise fram to motsatte sider av strykeorkesteret: den klassiske, formfullendte velklangen og den utfordrende klangen som våger seg ut i instrumentenes randsoner.

Nils Henrik Asheims «Høgsongen» – med undertittel «Eg søv, men hjartet vaker» – tar utgangspunkt i en kvinnes erotiske oppvåkning slik den er gjengitt i bibelens bok Høysangen, eller Salomos høysang som den også kalles.   Avsnitt av teksten blir lest av skuespiller Petronella Barker og settes sammen med strykeorkesterets nærmest filmatiske lydbilder.

Komponisten er opptatt av det fysiske aspektet av det å spille strykeinstrument. I bookletteksten skriver Asheim: «Strykeorkesteret er en kropp, den mest sensuelle klangkropp som er.  Armbevegelsene tegner lyden, kjæler den fram. Lyden blir til gjennom kontakt, jeg hadde nær sagt hudkontakt. Buehårene er en forlengelse av huden.  I friksjonspunktet der lyden skapes, skjer det med alle grader av varhet, mykhet, streif, kjensle, men også med muligheten for hensynsløshet, brutalitet.»

Som en fullkommen kontrast til dette tonespråket er den andre halvdelen av platen viet Tsjajkovskijs kjente «Serenade for strykere i C-dur». Her får musikerne vist hva de kan i klassisk klangdannelse og frasering, og utfoldet den sprudlende spillegleden som det ennå ganske unge ensemble Allegria er kjent for.

Nils Henrik Asheim (f. 1960) er komponist og organist, utdannet ved Norges Musikkhøgskole i Oslo og ved Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam. Som komponist har han skrevet både kammerverk og orkesterverk, samt dramatisk musikk og stedsspesifikke verk.

Ensemble Allegria er et fremadstormende kammerorkester på internasjonalt toppnivå. Orkesteret, som ble dannet i 2007, har i løpet av årene bygget seg opp en solid karriere og vakt oppsikt med sitt lekne samspill og sin energiske virtuositet.

ANMELDELSER

«For noen år siden hadde vi muligheten til å lytte og gjennomgå debuten til ensemblet Allegria ( se anmeldelse)), og kjenne ektheten og den kunstneriske sansen til det unge orkesteret. I denne nye innspillingen bekrefter vi at de gjennom årene fortsetter å være et mål for musikalsk og menneskelig kvalitet. Det første jeg leste av boken i plata, signert av Nils Henrik Asheim, imponerer meg allerede: Et strykeorkester er et organ, den mest sensuelle lydkroppen som finnes. (...) Lyd kommer gjennom kontakt, kl. gjennom hudkontakt, vil jeg nesten si. (...) Med kroppene sine skaper musikere de mest varierte lagene av et lydbilde. (...) Buenes hår er en forlengelse av huden. Nils Henrik Asheim (født 1960 i Oslo) er organist, pianist, komponist og kunstnerisk initiativtaker. Vi liker ordet "initiativtaker" fordi det har en mer elskelig betydning enn uttrykket "energizer". Han er en kunstner som kombinerer musikk med andre former for kunst.» Marçal Borotau, Sonograma Magazine, 29.12.2019

«[…] Asheims musikk både etterligner det ordene sier og står som selvstendig uttrykk. Musikken tar aldri overhånd over ordene i dette verket, selv om det er rent instrumentelle partier som er relativt lange; de som fanger opp affekter, følelser, sinnsstemninger, kjærtegn. Eller musikken er som en slags ettertanke, f.eks. på slutten av del 2, etter «fortel han at eg er sjuk av kjærleik. Mellom Asheims verk og Tsjaikovskijs serenade er det ikke noe opphold, og de første taktene her får den bråhet eller plutselighet som kjennetegner det sublime. Eller åpningen er, som Asheim så fint skriver i tekstheftet, «en slags besvergelse, en innramming av lykken og idyllen så lenge den varer.» Arnfinn Bø-Rygg, Stavanger Aftenblad, 29.12.2019

 «[…] Komponisten og organisten Nils Henrik Asheim (f. 1960) vekker alltid nysgjerrigheten min med sin musikk - og jeg kan godt legge musikken vekk etter en gjennomlytting, men så er det da noe som  pirrer. Og da havner cd-platen i spilleren igjen - og igjen […] Ensemblet som gir oss denne opplevelsen er det utrolig flotte Ensemble Allegria. De gir sitt beste på denne platen - og det er aldeles fortreffelig. God lytting!» Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 27.01.2020