Lament (2020)
Det Norske Solistkor og Grete Pedersen har gjort anerkjente innspillinger av musikk som strekker seg over et årtusen – fra sang av Hildegard av Bingen (1098 – 1179) til de nyeste komposisjonene – og i stiler som spenner fra folkesanger til Bach-motetter og Berios Coro. På den nye platen deres er det fokus på norsk samtidsmusikk, med tre verk som alle har sitt utspring i ord og utfordrer forholdet mellom språk og musikk. Til sin Klagesang fra 2015 har Lars Petter Hagen valgt å sette en kort tekst av E. E. Cummings, skrevet da dikteren var 6 år gammel. Diktets ord splittes opp og strekkes ut i pulserende bølger av sorg, på en gang mystiske, vakre og vonde. Lament er scoret for kor, perkusjon og elektronikk - elementer som er i dialog, men likevel resignert for å holde seg på avstand.
Muohta (Snø) ble tildelt Nordisk Råds musikkpris i 2018 og består av 18 seksjoner som hver setter ett ord på samisk, språket til urbefolkningen i Nord-Norge. Ordene er alle knyttet til snø, og komponist Nils Henrik Asheim har funnet inspirasjon i hvordan urfolk lever med naturen, i motsetning til å søke å kontrollere den. Aurora, endelig, er en komposisjon fra 1984 av Arne Nordheim, som i flere tiår var ansiktet utad til norsk samtidsmusikk. I Aurora er Guds blikk nedover på menneskeheten i Salme 139 sammenstilt med Dantes blikk oppover, mot Gud og det himmelske lyset, i sluttversene av den guddommelige komedie. Ordene i salmen synges både på latin og hebraisk, mens Dantes kanto høres på italiensk, og Nordheim utnytter de forskjellige lydene til de tre språkene fullt ut.