NO / EN

Volt22 (2015)

SPENNING X STRØMSTYRKE = EFFEKT!

De unge, talentfulle strykerne i Ensemble Allegria gir i disse dager ut sitt andre album på LAWO Classics, «VOLT22». Her presenterer de et rått og elegant repertoar, med musikk som skaper store kontraster og høy spenning.

Med seg som solist har de den unge, norske cellisten Frida Fredrikke Waaler Wærvågen, som har vunnet flere priser nasjonalt og internasjonalt.

På hver sine måter er de tre verkene på denne innspillingen ekstreme i sin kontrastfylte energi-utfoldelse, og Ensemble Allegria har høstet gode omtaler nettopp for sitt råe og energiske uttrykk:

Deler av Sjostakovitsjs musikk er blant det nakneste og reneste i musikklitteraturen, med en spesiell klangkvalitet som ensemblet behersket til fulle. (...) Sjostakovitsjs Kammersymfoni er også krevende fra et virtuost perspektiv, og Ensemble Allegria kombinerer den nakne Sjostakovitsj-klangen med en vanvittig energi og direkthet som får musikken til å låte rått i ordets beste forstand. Kontrastene viser et dramatisk spenn som man altfor sjeldent hører i Sjostakovitsjs musikk. (Morgenbladet, Festspillene i Bergen 2011).

Ensemble Allegria er et ungt og fremadstormende kammerorkester, basert i Oslo. Ensemblet ble dannet i 2007, og har i løpet av årene bygget seg opp en solid karriere. De har spilt på landets største musikkfestivaler, og med store nasjonale og internasjonale stjerner. Ensemble Allegria har høstet strålende kritikk for sin debutplate «Allegria» (LWC1044),  og i 2012 vant de Statoils talentstipend for klassisk musikk, som første ensemble noen sinne.

ANMELDELSER

Suverene i frasparket
«De er Norges suverent mest spenstige kammerorkester blant den yngre garde (musikernes gjennomsnittsalder er fortsatt 25 år).Og med sin siste utgivelse på Lawo, «Volt22», holder de nivå, ja, legger innimellom noen alen til sin musikalsk allerede fullvoksne størrelse. Det er ikke på noen måte selvsagt, når vi snakker om musisering på dette nivået.»
Ståle Wikshåland – Dagbladet  anmeldelse_LWC1082_Dagbladet.pdf

Sprutande vitalitet
«Bartóks skræmande dystre midtsats «adagio molto», med lange, spente frasar, speglar den politiske situasjonen stykket blei komponert i sommaren 1939. Sistesatsen «allegro assai» er lystigare lytting, sprutar som han gjer av rustikk vitalitet. Det er i slike satsar Ensemble Allegria kling på sitt beste.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid  anmeldelse_LWC1082_Dagogtid.pdf

Oj, for en besettende musisering!
«Det som preger Ensemble Allegrias musisering er en vanvittig energi, som ikke overdøver helheten, men som bare tilfører framførelsene en ekstra dimensjon. De har hele tiden full kontroll på de mange temposkiftene. Samspillet er tett, men de misser ikke lekenheten.»
Kjell Hillveg – Dagsavisen anmeldelse_LWC1082_dagsavisen.pdf

Bråmodne strykere innfrir
«Ensemble Allegria har på kort tid etablert seg som et strykeorkester som gjør krav på oppmerksomhet. Og de fortjener det.»
Lars O. Flydal – Vårt Land anmeldelse_LWC1082_VartLand.pdf

Ensemble Allegria: Følelser og spill!
«Noen ganger kommer det en plate som fungerer 100 prosent. Denne gangen er det det unge Ensemble Allegria som er servitører i musikk av Bartok, Haydn og Shostakovich. Innspillingen har sin dose råskap, sine delikatesser og sin varhet. Det blir smakfull lytting av slikt!  […] Joseph Haydn (1732-1809) gir ørene et lekent pusterom. Her er det cellisten Frida Fredrikke Waaler Wærvågen som gir til beste hans Cellokonsert nr.1 i C-dur fra 1765. Hennes spill i denne konserten er utrolig vakkert, distinkt og følsomt. Legg merke til hennes presise og spenstige spill i finalen.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen http://klassiskcd.blogspot.no/2015/08/ensemble-allegria-flelser-og-spill.html

BÉLA BARTÓK (1881–1945) DIVERTIMENTO FOR STRYKERE
1) I. Allegro non troppo /// 08:44
2) II. Molto adagio ///08:37
3) III. Allegro assai /// 06:42

JOSEPH HAYDN (1732–1809) CELLOKONSERT NR. 1 I C-DUR
4) I. Moderato /// 09:34
5) II. Adagio /// 07:55
6) III. Allegro molto /// 06:17

DMITRIJ SJOSTAKOVITSJ (1906–1975) KAMMERSYMFONI, OP. 110A
7) I. Largo /// 05:35
8) II. Allegro molto /// 02:44
9) III. Allegretto /// 04:34
10) IV. Largo /// 05:56
11) V. Largo /// 04:31