Sammen med Det Norske Solistkor deltar Ensemble Allegria på årets Ultimafestival. I Kanonhallen fremfører vi Nils Henrik Asheims verk Muohta - language of snow.
Muohta ble skrevet til nettopp disse to ensemblene, og ble urfremført i Universitetets Aula høsten 2017. Asheim har tatt utgangspunkt i 18 samiske ord for snø, og skrevet 18 små satser som beskriver disse ulike snøtypene. Han ble i 2018 tildelt Nordisk Råds Musikkpris for dette verket.
Sammen med Solistkoret har vi spilt inn Muohta på BIS Records og plata er i salg høsten 2020.
OM PROGRAMMET:
Startskuddet for årets Ultimafestival setter søkelys på den globale krisen – en feiring av samtidsmusikkens evne til innovasjon, improvisasjon og overlevelse
Ultimafestivalen 2020 finner sted på et tidspunkt preget av kulturell, økonomisk og politisk uro forårsaket av koronaviruset. Mange festivaler, inkludert Ultima, har måttet tenke nytt når det gjelder både innhold og form, samt finne nye måter å inkludere publikum og utøvere på. Fra forberedelser til verk som ble avbrutt av pandemien, til musikere som ble sittende koronafast utenfor hjemlandet – åpningskonserten har blitt formet av omstendighetene og presenterer også refleksjoner rundt hvordan kreative hoder møter den nye hverdagen.
Den anerkjente komponisten, improvisatoren og akademikeren George Lewis åpner kvelden via skjerm fra New York, med en tale om musikkens vei fremover i landskapet etter COVID-19 og Black Lives Matter-protestene.
Research Into the Archipelago byr på smakebiter fra det store tverrdisiplinære verket som opprinnelig skulle åpne årets Ultima, med bl.a. Det Norske Solistkor, musikere, dansere og skulpturell arkitektur.
Den tysk-østerrikske komponisten Brigitta Muntendorff og koreograf Stephanie Thiersch presenterer to eksperimentelle segmenter av det som skal bli en bevegelse/lyd/skulptur- forestilling basert på en spektakulær scene utformet av arkitekten Sou Fujimoto. Verket utforsker biologiske prosesser, og kveldens utdrag peker mot neste års festival, der det ferdige verket skal fremføres i sin helhet.
I mars ankom 25 musikere fra det bolivianske Experimental Orchestra for Indigenous Instruments (OEIN) Tyskland for å spille flere konserter. Koronaepidemien medførte ikke bare til at de ble kansellert, men også at orkesteret måtte forbli på Rheinsberg-slottet utenfor Berlin i tre måneder. From the 84 Days – som har premiere på årets Ultima – er den bemerkelsesverdige historien om tiden i limbo, og hvilke strategier musikerne brukte for å komme seg gjennom det, dokumentert av den tyske regissøren Philip Hartmann.
Kveldens andre del byr på to samtidsverk med henholdsvis europeisk forankring og særegne norske landskap.
Trompeten, Nachts und Untergang – Ørjan Matres nye solokonsert for trompet og kor, skrevet for stjernetrompetisten Tine Thing Helseth og Det Norske Solistkor – inneholder bl.a. tekster av den østerrikske ekspresjonistpoeten George Trakl. Fjerne trompeter, falleferdige slott og frosne innsjøer tolkes musikalsk i tysk senromantisk ånd.