NO / EN
“Eg søv, men hjartet vaker”
I sesongens andre konsert blir det Oslo-premiere på verket Høgsongen av Nils Henrik Asheim, som vi fremfører sammen med skuespiller Petronella Barker i Kulturkirken Jakob.
Dette verket ble bestilt til Ensemble Allegria for Festspillene i Bergen i 2015, og teksten er hentet fra Salomos Høysang i Bibelen. Verket ble spilt inn på LAWO Classics for noen år siden, men har altså aldri blitt fremført i Oslo tidligere!
Asheims verk rammes inn av noen 1600-tallets største komponister, Arcangelo Corelli og Heinrich Ignaz Franz von Biber. Blant Bibers høyest skattede verk finner vi de 15 Rosenkrantzsonatene, eller Mysteriesonatene, som hver refererer til nøkkelhendelser i fortellingen om Jomfru Maria og Kristus. Konserten avsluttes med finalen av denne syklusen: Passacaglia for solo fiolin, fremført av orkesterets kunstneriske leder, Maria Angelika Carlsen.
PROGRAM
Arcangelo Corelli: Concerto Grosso nr. 8
Nils Henrik Asheim: Høgsongen
Heinrich Ignaz Franz von Biber: Passacaglia
SALOMOS HØYSANG
Høysangen - Sangenes sang er er en samling kjærlighetsdikt hvor det fortelles om Salomo, en gjeter og en kvinne fra Sjunem. Høysangen er unik i Den hebraiske bibelen: den vier hverken Jahve, Guds lover, eller pakten mellom israelittene og deres Gud noen interesse, ei heller inneholder den læresetninger eller visdomsord. Isteden feirer den den fysiske kjærligheten, og gir stemme til to elskende som priser hverandre, lengter etter hverandre, og vil skape nytelse for hverandre.
Petronella Barker
Petronella Barker er fra Colchester og Fredrikstad og utdannet ved Statens teaterhøgskole.
Petronella er fast ansatt ved Nationaltheatret i Oslo, og har der gjort en lang rekke roller, bl.a Cathleen i Lang dags ferd mot natt, Natalja i Tre søstre, Svigerdatteren i Vinterforvaring, fru Sørby i Vildanden, Tekla i Kreditorer, Hedda i Hedda Gabler, Ånden i Markens grøde, Leone i Neger og hunder i kamp og Rebekka West i Rosmersholm – en rolle hun fikk en Heddaprisnominasjon for, Hippolyta/Titania i En Midtsommernattsdrøm, Hermiane i Disputten, Det Flygende Barnet, Kona i Styrtet Engel, Sonetter, Heksa i Reisen til Julestjernen, Donna Elvira i Don Juan, Timmy i Historien om et Ekteskap, Gledesdreper i Kunsten å Spørre, Vi Må Snakke om Faust, Fru Capulet i Romeo og Julie, Sauekvinna i Brannen og Ella Rentheim i John Gabriel Borkman.
På Oslo Nye Teater gjorde hun bl.a Ofelia i Hamlet og Edvarda i Pan.
Petronella har også spilt Agnes i Brand ved Göteborgs Stadsteater og Genia i De stora vidderna ved Dramaten i Stockholm. Hun har i perioder vært ansatt ved Stockholms Stadsteater og blant annet spilt Rita i Lille Eyolf, Grevinnan Orsina i Emilia Galotti, Sonhustrun i Leka med elden, Jelena i Onkel Vanja, Merteuil i Kvartett og Gellhorn i Gellhorn och Hemingway.
Nylig spilte hun Jelena i Onkel Vanja på Den Nationale Scene i Bergen, og Ljubov Ranjevskaja i Kirsebærhaven på Kilden i Kristiansand.
Petronella har også medvirket i flere filmer og tv-serier som bl.a Sweetwater, Thranes metode, Hawaii/Oslo, Den brysomme mannen, som hun fikk Amandaprisnominasjon for, Victoria, Svenskjævel, Kodenavn Hunter, Neste Sommer, Førstegangstjenesten og Gutta på Skauen.
Nils Henrik Asheim
Nils Henrik Asheim (f.1960 i Oslo) kombinerer karrierene som organist, pianist og komponist med en virksomhet som kurator, programskaper og initiativtager til kunstneriske samarbeid. Hans aktivitet startet i den klassiske musikken og har senere forgrenet seg til det frie improvisasjonsmiljøet.
Asheims musikk har et tydelig fokus på klang og på lydens fysiske og taktile side. Musikken er gjerne bygd opp flere parallelle tidsproporsjoner, og Asheim arbeider med lag av nærhet og avstand. Jevnlig tilbakevendende materiale blir variert, og skaper en form som virker åpen og selv-genererende.
Asheim har utviklet sin egen personlige improvisasjons-stil på orgel og dyrker som utøver en profil som åpner opp sjangergrenser. Han har to ganger fått Spellemannsprisen (den norske «Grammy»): for orgelplaten "19.03.04, Oslo Cathedral" og for "Mazurka - remaking Chopin."
Siden 2012 har Nils Henrik Asheim vært ansatt som organist i Stavanger konserthus. Her har han skapt et stort publikum for orgelet gjennom å utvikle nye konsertformer hvor orgelet bl.a. kombineres med andre instrumenter og kunstformer. Her kan nevnes konseptene Orgelnatt, Orgelets Ønskekonsert og festivalen Orgelkraft, og ikke minst den gigantiske happeningen «Messiaen Complete» i november 2018 (nominert til Kritikerprisen), hvor hele konserthuset ble tatt i bruk til en ni timers altomsluttende estetisk, sensorisk og kroppslig opplevelse.
I 2018 fikk han Nordisk Råds musikkpris for «Muohta – language of snow». Samme år ble han utnevnt til ridder av den kongelige St.Olavs orden for sin innsats for norsk musikkliv. I tillegg til Nordisk Råds Musikkpris har Asheim bl.a. mottatt Musikkforleggerprisen, Kritikerprisen for musikk, Lindemanprisen, Arne Nordheims Komponistpris og Edvard-prisen. Barneoperaen "Stormen", bestilt av den Norske Opera og Ballett, vant den Europeiske RESEO opera for young audiences award i 2014.