Tilbake til alle arrangementer

BENT SØRENSEN: MATTEUSPASJONEN

Sørensens kritikerroste Matteuspasjon, for første gang med publikum i kirken!

Bent Sørensen, komponist
Jakob Holtze, tekstredaktør/kurator
Ensemble Allegria
Det Norske Solistkor
Grete Pedersen, dirigent

INNLEDNING VED KOMPONIST BENT SØRENSEN

Opplev Bent Sørensens Matteuspasjon, for første gang i tradisjonelt konsertformat med publikum i kirkerommet! I anledning Kirkemusikkfestivalens 20-årsjubileum bestilte vi en ny matteuspasjon av den danske komponisten Bent Sørensen, en av vår tids mest anerkjente komponister. Den opprinnelige urfremføringen ble utsatt grunnet koronaviruset, og verket ble urfremført digitalt i 2021, til stor begeistring fra publikum og kritikere, og med gode seerog lyttertall i Europa!


“Den dagen Bent Sørensens «Matteuspasjon» blir fremført for et publikum i samme rom, vil det kunne oppleves som en feiring av å ha tilbakelagt en begrensende koronatid. Så vil pandemiassosiasjonene etter hvert forsvinne fra verket, og det vil bli stående som et av vår tids betydelige bidrag til tradisjonen.”

— Bodil Maroni Jensen, Ballade 09.04.21


Grete Pedersen leder på ny Det Norske Solistkor, Ensemble Allegria og ti blåsere gjennom fremføringen. Pasjonen er uten resitativer – musikken fungerer som forteller. Verket er skrevet for strykeorkester, ti blåsere og åtte-stemmig kor – fordelt på to grupper. Det er også fire solistroller i verket, som alle fylles av sangere fra Solistkoret. Teksten til verket er kuratert av Jakob Holtze. Som tittelen tilsier, er store deler av tekstmaterialet hentet fra Matteusevangeliet, men i librettoen har Holtze også lagt til fragmenter fra Johannesevangeliet, fra tradisjonelle messetekster og poesi av bl.a. Edith Södergran, Anna Akhmatova, Emily Dickinson, og fremfor alt den danske lyrikeren Søren Ulrik Thomsen. Tekstene skildrer lidelseshistorien, i det Sørensen selv beskriver som «Jesu, menneskets, livets og kjærlighetens pasjon».


“Med en imponerende balanse mellom historie og samtid, det abstrakte og det konkrete, følelser og teknikk, er dette et musikkverk som bør finne sin plass som en moderne klassiker blant pasjonene.”

— Maren Ørstavik, Aftenposten, 29.03.21


Tidligere arrangement: 4. mars
NÅ: NIKOLAI - FRANCAIX, THELIN OG BACEWICZ
Senere arrangement: 29. april
NÅ: SOUVENIRER - VIVIER OG TSJAIKOVSKIJ