NO / EN
I januar 2008 spilte Ensemble Allegria sin første konsert, og 26. januar 2023 inviterer vi dere til feiringen av vårt 15-årsjubileum på Sentralen. Vi starter året med et drømmeprogram i D-dur fra fire hundreår: Händel, Mendelssohn, Stravinskij og improduoen Vilde&Inga!
PROGRAM
Georg F. Händel: Concerto Grosso, Op. 6, nr. 5 i D-dur (1739)
Vilde&Inga: Improvisasjon
Felix Mendelssohn: Strykersymfoni nr. 2 i D (1821)
Vilde&Inga: Improvisasjon
Igor Stravinskij: Konsert i D (1946)
Etter over 10 år med samspill bak seg blir det kanskje noe upresist å kalle Vilde&Inga sin musikk fritt improvisert. Likevel kaller vi den ofte nettopp det, i mangel av en mer treffende beskrivelse. Ornette Coleman sa “what’s exciting is the memory you bring to the present” – og dette er sentralt for hvordan Vilde&Inga skaper sin musikk: Alltid uten forhåndsbestemte strukturer, og samtidig med en tett tekstur av delte musikalske minner som former det klingende nuet.
Duoen har opparbeidet en rik klangpalett, som gir musikken mulighet til å utvikle seg sakte og organisk. Noen hører fugler, og noen hører knirking og børsting – andre tas med inn i en ruin av klassisk musikk hvor de møter på en skogsalv som spiller blues.
Vilde Sandve Alnæs og Inga Margrete Aas begynte å spille sammen i 2010 i forbindelse med studier på Norges musikkhøgskole. I 2016 mottok Vilde&Inga De Unges Lindemanpris for arbeidet med duoen. De har utgitt flere album: Makrofauna (ECM 2014), Silfr (SOFA 2017) og dobbeltalbumet How Forests Think (2020). How Forests Think er laget i samarbeid med lydkunstner og -tekniker Benjamin Maumus, og musikken er tatt opp på fire vidt forskjellige steder i Oslo området: Ute i skogen, i Emanuel Vigelands mausoleum, ute i byen og i et studio. How Forests Think ble i utgivelsesåret anbefalt som et av årets beste klassiske album i Aftenposten av Maren Ørstavik.
«Dette er trøstende lydterapi for ensomme pandemidager. En forunderlig vakker verden av fuglesang, susende trekroner, regnvær, aktiv lytting og ettertenksomt spill.»
– Maren Ørstavik om How Forests Think, Aftenposten
Händels 12 Concerto Grossi, Op 6. ble skrevet for å fremføres i forbindelse med hans store oratorier i London i 1739 og 1740. Men dette var absolutt ikke noen pausemusikk - det var faktisk disse nye komposisjonene som var “headlinerne” i Londons aviser i forkant av konsertene! Med disse 12 verkene for 2 fioliner, cello og orkester videreutvikler Händel arven fra Italias Concerto Grosso-mester Arcangelo Corelli: De 12 verkene er utrolig forskjellige og delvis eksperimentelle, og Händel henter inspirasjon i musikkstiler og sjangre fra hele Europa.
Rundt 80 år senere begynte 12 år gamle Felix Mendelssohn å skrive sine strykersymfonier, og allerede som 14-åring hadde han skrevet 13 stykker. Han var tydelig inspirert av mesterne Mozart og Haydn, og eksperimenterte med nye effekter, som å dele opp instrumentgruppene på nye måter.
I 1946 hadde Igor Stravinsky akkurat begynt sin nye tilværelse i USA etter å ha flyktet fra Europa under 2. verdenskrig. Hans første komposisjon i statene var Konsert i D, som han skrev til Basel Kammerorkester i anledning deres 20 års-jubileum. Konserten kalles derfor ofte “Basel-konserten”, og har blitt en klassiker innen kammerorkester-repertoaret.